Türkiye’de yeme-içme sektöründe fiyatlar, küresel sıralamalarda en pahalı ülkeler arasına girerek dikkat çekiyor. Dışarıda yemek yeme maliyetinin her geçen gün yükseldiği, Türkiye'deki restoran ve kafelerin fiyatlarının Avrupa’nın birçok ülkesini geride bıraktığı belirtiliyor.

FİYATLAR AVRUPA’YI GERİDE BIRAKTI

Küresel Big Mac Endeksi’ne göre, Türkiye’de yemek fiyatları son dört yılda dokuz kat arttı. Ekonomistlerin değerlendirmelerine göre, Türkiye, artık "ucuz ülke" olmaktan çıkıp yeme-içme fiyatlarının en fazla arttığı ülkelerden biri haline geldi.

Big Mac fiyatları karşılaştırıldığında:

Avrupa ülkelerinde ortalama 5 dolar,

Yenimahalle’de Tiyatro Festivali Tam Gaz Devam Ediyor Yenimahalle’de Tiyatro Festivali Tam Gaz Devam Ediyor

Avustralya'da 5 dolar,

Norveç'te 6 dolar,

Hindistan ve Tayvan’da 2-2.5 dolar,

Türkiye’de 6.12 dolar,

İsviçre’de ise 6.5 dolar seviyesinde bulunuyor.

Bu verilere göre Türkiye, İsviçre’den sonra dünyanın en pahalı Big Mac’ini tüketen ülke konumuna geldi.

TAVUK VE ET FİYATLARI NEREDEYSE AYNI

Restoran menülerinde dikkat çeken bir diğer konu ise tavuk ve et ürünleri arasındaki fiyat farkının neredeyse ortadan kalkması.

Bir zincir restoranda bonfilenin fiyatı 750 TL iken,

Tavuk şnitzel ise 670 TL’ye satılıyor.

Bir porsiyon patates kızartmasının ise 250 TL olduğu görülüyor.

Tüketiciler, artan fiyatlar nedeniyle yeme-içme sektörüne yönelik tepki gösterirken, işletmeler ise yükselen maliyetleri gerekçe olarak sunuyor.

TÜKETİCİ FİYATLARIN FAHİŞ OLDUĞUNUN FARKINDA

Yapılan Kafe ve Restoran Fiyatları Algı Araştırması sonuçlarına göre:

Katılımcıların %88,3’ü kafe ve restoran fiyatlarını oldukça yüksek bulduğunu ifade ediyor.

%82,1’i ise işletmelerin enflasyonu fırsata çevirdiğini ve fiyatları gereğinden fazla artırdığını düşünüyor.

ürkiye’de dışarıda yemek için tek kişi başına ortalama 350-400 TL ödenirken,

Bazı restoranlarda kişi başı hesap 2 bin TL’ye kadar çıkıyor.

İŞLETMELER: MALİYETLER YÜZDE 200 ARTTI

Restoran ve kafe sahipleri ise fiyat artışlarının temel sebebi olarak artan maliyetleri gösteriyor. İşletme sahiplerine göre:

Gıda ve içecek maliyetleri, kira, personel giderleri, enerji faturaları ve online sipariş komisyonları hızla yükseldi.

Son iki yılda giderler %200’ü aştı, buna rağmen kâr oranlarının azaldığını belirtiyorlar.

Bazı işletmelerin bu maliyetleri karşılamakta zorlandığı ve kârlılık oranlarının düştüğü ifade ediliyor.

SEKTÖRE YATIRIM ARTIYOR

Maliyetlerin arttığını dile getiren işletme sahiplerine rağmen, yeme-içme sektörüne olan yatırım ilgisi hız kesmiyor.

Her yıl yaklaşık 5 ila 6 bin restoran, kafe ve lokanta açılıyor.

2020’de toplam açılan şirketler içinde %4’lük paya sahip olan yeme-içme sektörü, 2024’te %8’e kadar yükseldi.

Bu durum, sektörün kârlılıkta zorlandığı yönündeki iddiaların aksine, yatırımcıların hâlâ bu alanda büyük bir potansiyel gördüğünü gösteriyor.

TÜRKİYE YEME-İÇME SEKTÖRÜNDE “EN PAHALI ÜLKELER” ARASINDA

Özetle, Türkiye'de dışarıda yemek yemenin maliyeti hızla yükseliyor ve küresel sıralamada en pahalı ülkeler arasına giriliyor. İşletmeler artan maliyetlerden şikâyet ederken, tüketiciler ise fiyat artışlarını fırsatçılık olarak görüyor. Restoran ve kafe yatırımları hız kesmeden devam etse de, dışarıda yemek lüks haline gelmeye başladı.