Aile Hekimlerinden Torba Yasa Tepkisi

Aile Hekimliği Çalışanları Sendikası (AHESEN) Genel Başkanı Dr. Ahmet Kandemir, TBMM Anayasa Komisyonu'nda görüşülerek kabul edilen, sağlıkta çeşitli düzenlemelerle, değişiklikler içeren torba yasa teklifiyle ilgili olarak, ”Kanunlaşması halinde sağlık sistemi ve sağlık çalışanlarını ciddi sıkıntıya sokacak, kaos yaratmaya zemin oluşturabilecek ve idareye, Anayasa'ya aykırı olarak sınırsız yetkiler veren maddelerle komisyondan geçirilen teklifin yasalaşmaması adına mücadelemizi sürdüreceğiz" açıklamasını yaptı.

Sağlık 03.04.2023, 21:48
Aile Hekimlerinden Torba Yasa Tepkisi

Geçen haftalarda TBMM Sağlık Komisyonu'nda görüşülerek kabul edilen, sağlıkta çeşitli düzenlemelerle, değişiklikleri barındıran torba yasa teklifi, sağlık çalışanları ve örgütlerinin tepkisine yol açmıştı. AHESEN Genel Başkanı Dr. Ahmet Kandemir de teklifin aile hekimliğiyle ilgili değişiklikler ve aile hekimliğine etkisi hakkında yazılı bir açıklama yaptı. Dr. Kandemir, şu görüşlere yer verdi:

“SESİMİZ DUYULMADI: Meclis Sağlık Komisyonu'na sunulan kanun teklifine ait itirazlarımızı geçtiğimiz günlerde bir açıklama ile dile getirdik. Komisyon görüşmeleri esnasında, biz ve diğer ilgili sivil toplum örgütleri bu kanun tasarısındaki yanlışları ve olası kötü sonuçlarını gerek milletvekillerine ulaşarak gerekse basın yoluyla gündeme getirdik. Ancak üzülerek, çabalarımızın sonuçsuz kaldığını ve sesimizin duyulmadığını belirtmek isteriz. Çalışma, göstermelik olarak çıkarıldığını düşündüğümüz bir madde haricinde, kanunlaşması halinde sağlık sistemi ve sağlık çalışanlarını ciddi sıkıntıya sokacak, kaos yaratmaya zemin oluşturabilecek ve idareye, anayasaya aykırı olarak sınırsız yetkiler veren maddelerle maalesef komisyondan geçti.

GEREKİRSE PROTESTO HAKKIMIZI KORKMADAN UYGULAYACAĞIZ: Saha dikkate alınmadan, konunun ilgilileri muhatap olarak görülmeden, hukuka alenen aykırı ve adeta inatlaşma ile komisyondan geçirilen bu tasarının, yasalaşmaması adına mücadelemizi sürdüreceğiz. Gereklilik halinde daha evvel olduğu gibi Anayasa'nın bize tanıdığı protesto haklarımızı korkmadan uygulayacak ve sistemin çıkmaza sokulmaması adına görüşlerimizi, doğrularımızı dile getirmekten geri durmayacağız."

“GEREKÇE İLE MADDE ARASINDA UYUMSUZLUK VARDIR: Aile Hekimliği Kanunu’nun 3’üncü maddesinin başlığında yer alan 've mali haklar' ibaresi 'hak ve yükümlülükleri' şeklinde değiştirilmiş, ikinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan 'aile hekimi tarafından belirlenen ve' ibaresi madde metninden çıkarılmış. Söz konusu maddenin 7'inci fıkrasına, birinci cümlesinde yer alan 'gelişmişlik düzeyi' ibaresinden sonra gelmek üzere 'Bakanlıkça karşılanmadığı takdirde' ibaresi eklenmiş. Kanunun gerekçesinde Anayasa Mahkemesi'nin 21/06/2022 tarihli ve E.2022/43-K.2022/81 sayılı Kararı ile 5258 sayılı Aile Hekimliği Kanunu'nun 8’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan 'sözleşmenin feshini gerektiren nedenler' ibaresi iptal edilmiş olup, iptal kararı 5/5/2023 tarihinde yürürlüğe girecektir. Anayasa Mahkemesi kararı doğrultusunda 'disiplin cezalarına ve sözleşmenin feshine ilişkin hususlar kanunla düzenlenmektedir' şeklinde hüküm oluşturulmuş ancak gerekçe ile madde arasında uyumsuzluk söz konusudur. 

İDAREYE KEYFİYET SAĞLAYAN BU DÜZENLEMENİN KABULÜ MÜMKÜN DEĞİLDİR: Aile hekimi tarafından belirlenen maddesinin kaldırılarak müdürlük inisiyatifine bırakılması, aile sağlığı çalışanının istediği ve anlaştığı hekimle özgürce sözleşme yapmasının önünü tıkamaktadır. Bu maddenin kaldırılmasıyla idareye aile hekimliğinde çalışmak isteyen çalışanı idarenin belirleyeceği birime de görevlendirme hakkı verilmekte. Böylece idareye, aile sağlığı çalışanının tercihini kullandırıp kullandırmama inisiyatifi doğmaktadır. Mevcut mevzuatta, aile hekiminden görüş alınması, çalışma barışını güvenceye almakla birlikte sözleşmenin sorumluluğunu taraflar arasında paylaştırmaktadır. Buna istinaden, başta sözleşmede görüşü alınarak onay veren hekimin, sözleşmeyi yenilememe isteğinin ciddi hukuki gerekçelere dayandırılması gerekmekte ve nitekim keyfi sözleşme yenilememe istekleri de hukuk karşısında kabul görmemektedir. Ancak yeni düzenleme ile sözleşme şartları ve yenileyip yenilememe hakkı tamamen idareye bırakılmak istenerek çalışanın her tür söz ve seçim hakkı elinden alınmak istenmektedir. Ayrıca, aile hekimliği kanun ve mevzuatları yetersiz ve birçok konu muğlak olması nedeniyle her İl Sağlık Müdürlüğü kendi işleyişine göre uygulamaları, eşit ve adil sözleşme şartlarının önüne geçebilecektir. Dolayısı ile aile sağlı çalışanı sözleşme şartları üzerinde yapılmasında da sonlandırılmasında da idareye keyfiyet sağlayan bu düzenlemenin kabulü mümkün değildir. 

AİLE ÇALIŞANLARININ İŞ BULMASI ZORLAŞTI: Aile sağlığı çalışanlarının kendi şartlarına ve tercihlerine uygun iş bulması da zorlaşmış, boş birimlere hangi Aile Sağlığı Çalışanını yerleştireceği idarelerin inisiyatifine bırakılmıştır. İnisiyatifin idarelere bırakılması, aile hekimliğinde aile hekimi, aile sağlığı salışanı ve diğer personelin birlikte bir ekip oluşturdukları ve verilecek hizmetin de ekip anlayışı çerçevesinde sunulması gerekliliğiyle sağlık hizmetinin daha etkin ve verimli işlemesi bakımından da sakıncalar içermektedir. Aile hekimliğindeki tüm personelin uyum içerisinde çalışması ilkesi ile oluşturulan Aile Hekimliği Kanunu’nun özüne aykırı bir düzenleme olduğu gibi diğer yönetmelik ve düzenlemelerle de uyumsuzluk içermektedir.  

BU ŞEKİLDE BİR DÜZENLEME SADECE KAOS YARATIR: Bakanlıkça karşılanmadığı takdirde bu maddenin kanun yapma tekniğine aykırı olarak çıkarılması önerilmiştir. Bu şekilde bir düzenleme sadece kaos yaratır. Kanunun herkes tarafından net anlaşılması gerekir. Anayasa'nın 128. maddesi kamu görevlilerinin görev ve özlük haklarının kanunla belirlenmesini zorunlu kılarken idarenin keyfiyetinin önüne geçmeye çalışmış ve düzenin sorunsuz işlemesi için kuralların kesin olması gerektiği ihtiyacıyla hareket etmiştir.  Bakanlıkça karşılanacak kalemlerin ne olduğu ise belli değildir.  Yasama yapılırken maddelerde ana kural ve istisna ilişkisi, maddenin fıkra ve bent biçimindeki yapısal dizilişi, konunun genelden ayrıntıya doğru giden maddelerle düzenlenmesi, madde numara ve kenar başlıkları, maddelerin birbirleriyle bağlantısının ortaya konulması gerekir.   

657’DEKİ DÜZENLEME AİLE HEKİMLERİ İÇİN UYGULANAMAZ: Aile hekimliğinde teşkilatlanma hususunda bir düzenleme yoktur. Aile hekimi, sözleşmeli personel olduğu ve birimler bağımsız çalıştığı için doğrudan İl Sağlık Müdürlüğü'ne bağlıdır. İlçe Sağlık teşkilatlanması içerisinde de değildir. Amirleri bulunmamaktadır. Bu durumda 657’deki düzenlemelerin büyük bir kısmı aile hekimliği için uygulanamaz. Burada kamudan gelenler için kademe ilerlemesinin durdurulması cezası verilirken, kamu dışından gelenlerle yapılan sözleşmeler için aylıktan kesme cezası öngörülmüştür. Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırılık söz konusudur. Ayrıca iki kere aylıktan kesme cezası uygulanmasına yol açılmaktadır. 

Yine Sözleşmeli olarak çalışan aile hekimi ve aile sağlığı çalışanlarının eski kadro veya pozisyonlarına atanabilmeleri için sözleşmelerinin devlet memurluğundan çıkarma cezasını gerektiren fiilleri nedeniyle sona ermemiş olması gerekir. 

ANAYASA’YA DA AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ'NE DE AYKIRIDIR: Aile hekimliği çalışanları, Aile Hekimliği Kanunu’na tabidirler. Dolayısı ile disiplin işlemi de bu düzenlemeye ilişkindir. Aile hekimliğindeki görevleri bittikten sonra eski kadrolarına geçtiklerinde 657 Sayılı Kanun uygulanır. Yeni kanun teklifiyle bir fiil işlendiği zaman tek fiille iki ayrı kurumun cezası uygulanması söz konusudur. Bir fiile iki ayrı ceza verilmesi Anayasa’ya da Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne de aykırıdır. Personel fiili işlediği sırada hangi kanuna tabi ise o zamanki disiplin mevzuatına göre cezalandırılabilir. 

SÖZLEŞMENİN BAKANLIKÇA YENİLENMEMESİNE KARAR VERİLEBİLİR: Sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi, takibi ve kontrolü, koruyucu sağlık hizmetlerinin standartlara uygun olarak yerine getirilmemesi gibi Bakanlıkça belirlenen performans hedeflerine ulaşılamaması halinde sözleşmenin Bakanlıkça yenilenmemesine karar verilebilir.  Yürütme organına düzenleme yetkisi veren bir yasa kuralının Anayasa'nın 7. maddesine uygun olabilmesi için temel ilkeleri koyması, çerçeveyi çizmesi gerekir. Ancak bu koşulla uzmanlık ve teknik konulara ilişkin hususların belirlenmesi yürütme organının takdirine bırakılabilir. Bu şekilde, daha önceki Kanun’da yetki devri yapıldığı için madde iptal edildiği halde cümleler değiştirilerek buraya ekleme yapılmıştır." 

Yorumlar (0)
banner8
12
az bulutlu
banner9
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 36 99
2. Fenerbahçe 36 93
3. Trabzonspor 36 61
4. Başakşehir 36 58
5. Beşiktaş 36 55
6. Kasımpasa 36 52
7. Alanyaspor 36 50
8. Rizespor 36 49
9. Sivasspor 36 48
10. Antalyaspor 36 45
11. A.Demirspor 36 44
12. Samsunspor 36 42
13. Kayserispor 36 41
14. Konyaspor 36 40
15. Ankaragücü 36 39
16. Gaziantep FK 36 38
17. Hatayspor 36 37
18. Karagümrük 36 37
19. Pendikspor 36 36
20. İstanbulspor 36 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 34 75
2. Göztepe 34 70
3. Sakaryaspor 34 60
4. Bodrumspor 34 57
5. Ahlatçı Çorum FK 34 56
6. Kocaelispor 34 55
7. Boluspor 34 53
8. Gençlerbirliği 34 51
9. Bandırmaspor 34 50
10. Erzurumspor 34 44
11. Ümraniye 34 43
12. Manisa FK 34 40
13. Keçiörengücü 34 40
14. Adanaspor 34 39
15. Şanlıurfaspor 34 38
16. Tuzlaspor 34 38
17. Altay 34 10
18. Giresunspor 34 7
Takımlar O P
1. M.City 37 88
2. Arsenal 37 86
3. Liverpool 37 79
4. Aston Villa 37 68
5. Tottenham 37 63
6. Chelsea 37 60
7. Newcastle 37 57
8. M. United 37 57
9. West Ham United 37 52
10. Brighton 37 48
11. Bournemouth 37 48
12. Crystal Palace 37 46
13. Wolves 37 46
14. Fulham 37 44
15. Everton 37 40
16. Brentford 37 39
17. Nottingham Forest 37 29
18. Luton Town 37 26
19. Burnley 37 24
20. Sheffield United 37 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 36 93
2. Barcelona 35 76
3. Girona 36 75
4. Atletico Madrid 36 73
5. Athletic Bilbao 36 62
6. Real Betis 35 55
7. Real Sociedad 35 54
8. Villarreal 36 51
9. Valencia 35 48
10. Getafe 36 43
11. Deportivo Alaves 36 42
12. Sevilla 36 41
13. Osasuna 36 41
14. Rayo Vallecano 36 38
15. Celta Vigo 36 37
16. Las Palmas 35 37
17. Mallorca 36 36
18. Cadiz 36 32
19. Granada 36 21
20. Almeria 35 17