CHP'li Türeli: Yolcu Geçiş ve Uçuş Garantileri Hepsi Döviz Cinsinden, Bu Bir Kara Delik

CHP İzmir Milletvekili Rahmi Aşkın Türeli, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın bütçe görüşmelerinde, "Kamu özel iş birliği modeli; her zaman bunun hesabı kitabı doğru yapılıyor mu diye sorduk. Ne yazık ki yapılmış hesap yok. Verilen yolcu geçiş garantileri, havaalanlarında uçuş garantileri hepsi de döviz cinsinden. Böyle bir model olamaz. Bu bir kara delik. Bütün Türkiye'nin kaynaklarını yutuyor. 20 yıl sonra rantabl hale gelecek bir yatırımı bugün yapmak anlamlı değil. Çünkü Türkiye kaynak sıkıntısı çeken bir ülke, her sene cari işlemler açığı veren bir ülke, bunu borçlanmayla karşılayan bir ülke. 2002 yılında AKP iktidarı hükümet etmeye başladıkları zaman Türkiye'nin toplam dış borcu 131 milyar dolardı, şu anda 476 milyar dolar. Üretimi artıramadığınız zaman, teknoloji yoğunluğunu artıramadığınız zaman, yüksek katma değerli üretim yapısına geçmediğiniz zaman ne yazık ki bu olmaz" dedi.

Ekonomi 23.11.2023, 19:52
CHP'li Türeli: Yolcu Geçiş ve Uçuş Garantileri Hepsi Döviz Cinsinden, Bu Bir Kara Delik

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ve bağlı kuruluşların 2024 yılı bütçe teklifi, kesin hesap ve Sayıştay raporları görüşülüyor. Komisyonda söz alan Plan ve Bütçe Komisyonu CHP Grup Sözcüsü ve İzmir Milletvekili Rahmi Aşkın Türeli, şunları söyledi:

"DEMİRYOLU AĞI VE VERİMLİLİĞİ SON DERECE DÜŞÜK"

"9. Kalkınma Planı’ndan itibaren hepsinde aynı ifadeler var. Ulaştırmada dengesiz bir yapının olduğu, ulaştırma tipleri ve türleri arasında kara yolu lehine olan bir ağırlığın olduğu bu anlamda demir yollarının ve deniz yollarının geliştirilmesi gerektiği. Fakat ne yazık ki bu gerçekleşmemiş. Bütün yatırımlar büyük ölçüde kara yoluna sevk edilmiş. Demir yolunun yük taşımacılığında stratejik olduğu ve geliştirilmesi gerektiği söylenmiş. Yük taşımacılığında kara yolunun payı 2002 yılında yüzde 89,3'müş, 2021 yılında yüzde 89,4 yani artış yok yerinde sayıyor. Demir yolu açısından yüzde 4,3'müş 0,3 puan artmış 4,6 olmuş. Yolcu taşımacılığında 2002'de kara yolunun ağırlığı yüzde 96,1'miş 2021'de azıcık azalmış 92,7 olmuş. Demir yolu yüzde 2,3'müş 1,6'ya düşmüş. Bakıldığında hiçbir gelişme yok. Demir yolu ağı ve verimliliği son derece düşük.

"20 YIL SONRA RANTABL HALE GELECEK BİR YATIRIMI BUGÜN YAPMAK ANLAMLI DEĞİL"

Kamu özel iş birliği modeli; her zaman bunun hesabı kitabı doğru yapılıyor mu diye sorduk. Ne yazık ki yapılmış hesap yok. Verilen yolcu geçiş garantileri, havaalanlarında uçuş garantileri hepsi de döviz cinsinden, böyle bir model olamaz. Bu bir kara delik. Bütün Türkiye'nin kaynaklarını yutuyor. 20 yıl sonra rantabl hale gelecek bir yatırımı bugün yapmak anlamlı değil. Çünkü Türkiye kaynak sıkıntısı çeken bir ülke, her sene cari işlemler açığı veren bir ülke, bunu borçlanmayla karşılayan bir ülke. 2002 yılında AKP iktidarı hükümet etmeye başladıkları zaman Türkiye'nin toplam dış borcu 131 milyar dolardı, şu anda 476 milyar dolar. Üretimi artıramadığınız zaman, teknoloji yoğunluğunu artıramadığınız, yüksek katma değerli üretim yapısına geçmediğiniz zaman ne yazık ki bu olmaz. Ulaştırma ve kara yollarına verilecek 2024 yılındaki garantiler 79 milyar lira. 2025 yılında 143 milyar lira, 2026 yılında 171 milyar lira. Büyük paralar bunlar.

"KANAL İSTANBUL'UN HİÇBİR RASYONELİ YOK"

Kanal İstanbul'un hiçbir rasyoneli yok. Boğazın gemi trafiğini taşımakta yetersiz olduğu tezi doğru değil. 2006 yılında boğazdan geçen gemi sayısı 56 bin 606, 2022 yılında 35 bin 146, 20 bin azalmış. Özellikle Rusya ciddi anlamda taşımacılıkla ilgili faaliyetlerini yukarıya doğru taşıyor. Gemi kazası yok. 2005 sonrasında boğazda ölümlü kaza yok. Yılda yaklaşık 20 kaza oluyor, onlar da ya seyir hataları ya da dümen kilitlenmesi gibi hatalardan kaynaklanıyor. Doğa boğaz yapmış, boğazın uzunluğu 30 kilometre, yapılacak olan kanal 45 kilometre. Boğazın en dar yeri 698 metre, yapılacak kanalın genişliği 250-300 metre arası. Boğazın derinliği ortalama 60-80 metre, yapılacak kanalın derinliği 21 metre. Oradan geçerken bir geminin dümeni kilitlense, yan yatsa boğaz kapanır. Kanal hem daha uzun hem daha dar hem daha sığı bir de Montrö Anlaşması var. Barış zamanında hiçbir şekilde engelleme yetkiniz yok. İstanbul'u 3'e bölüyoruz, kanal inşaatı yapıyoruz. Hafriyat giderleri var, 8 tane köprü yapılacak. Kanal İstanbul'un geçtiği alanın yüzde 50'si tarımsal alan, yüzde 20'si çayır, orman, mera. İstanbul'un iki tane önemli su havzası yok oluyor. Vatandaşın rızası yok. Kanal İstanbul yanlış bir proje, lütfen bundan vazgeçin. 'Biz yaptık, oldu.' Böyle bir şey yok. Kentte yaşayan insanların ne düşündüğüne bakacaksınız."

Yorumlar (0)
banner8
12
az bulutlu
banner9
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 28 75
2. Fenerbahçe 28 73
3. Trabzonspor 28 46
4. Beşiktaş 28 46
5. Kasımpasa 28 40
6. Başakşehir 28 39
7. Rizespor 28 39
8. Antalyaspor 28 38
9. Sivasspor 28 38
10. A.Demirspor 28 35
11. Kayserispor 28 35
12. Samsunspor 28 33
13. Alanyaspor 28 33
14. Konyaspor 28 31
15. Ankaragücü 28 30
16. Hatayspor 28 29
17. Karagümrük 28 29
18. Gaziantep FK 28 29
19. Pendikspor 28 26
20. İstanbulspor 28 13
Takımlar O P
1. Eyüpspor 25 61
2. Göztepe 25 52
3. Kocaelispor 25 45
4. Sakaryaspor 25 43
5. Bodrumspor 25 42
6. Bandırmaspor 25 40
7. Ahlatçı Çorum FK 25 39
8. Boluspor 25 39
9. Gençlerbirliği 25 34
10. Erzurumspor 25 31
11. Keçiörengücü 25 31
12. Ümraniye 25 30
13. Manisa FK 25 28
14. Adanaspor 25 26
15. Şanlıurfaspor 25 24
16. Tuzlaspor 25 24
17. Altay 25 15
18. Giresunspor 25 7
Takımlar O P
1. Liverpool 27 63
2. M.City 27 62
3. Arsenal 27 61
4. Aston Villa 27 55
5. Tottenham 26 50
6. M. United 27 44
7. West Ham United 27 42
8. Newcastle 27 40
9. Brighton 27 39
10. Wolves 27 38
11. Chelsea 26 36
12. Fulham 27 35
13. Bournemouth 26 31
14. Crystal Palace 27 28
15. Brentford 27 26
16. Everton 27 25
17. Nottingham Forest 27 24
18. Luton Town 26 20
19. Burnley 27 13
20. Sheffield United 27 13
Takımlar O P
1. Real Madrid 27 66
2. Girona 27 59
3. Barcelona 27 58
4. Atletico Madrid 27 55
5. Athletic Bilbao 27 50
6. Real Betis 27 42
7. Real Sociedad 27 40
8. Las Palmas 27 37
9. Valencia 26 37
10. Getafe 27 35
11. Osasuna 27 34
12. Villarreal 27 32
13. Deportivo Alaves 27 30
14. Sevilla 27 27
15. Mallorca 27 27
16. Rayo Vallecano 27 26
17. Celta Vigo 27 24
18. Cadiz 27 19
19. Granada 26 14
20. Almeria 27 9