TŞOF Başkanı Bizim Ankara'ya Açıklamıştı

Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu Başkanı Fevzi Apaydın, Bizim Ankara’ya yaptığı açıklamada, taşımacılık sektöründe büyük bir kriz yaşandığını, özellikle akaryakıta gelen zamlarla başa çıkamadıklarını söylemiş ve bugün gelinen noktaya işaret etmişti.

Gündem 10.03.2022, 11:12 10.03.2022, 15:43
TŞOF Başkanı Bizim Ankara'ya Açıklamıştı

ÖZEL HABER

Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu (TŞOF) Başkanı Fevzi Apaydın, taşımacılık sektöründeki son durumu Bizim Ankara Temsilcisi Seval Yıldırım'a anlattı:

Taşımalı eğitimde yaşanan sıkıntılar neler?

“Devlet, taşımalı eğitimde bu işi ya doğrudan satın alma yoluyla veyahut da ihale yoluyla yaptırıyor. İhaleler haziran, temmuz, ağustos aylarında yapılıyor. O zamanki rakamlarla bugünkü akaryakıt girdileri arasında çok büyük fark var. Nasıl ki bir ekmeğin imalatında unun girdisi ekmeğin üzerinde etkiliyse bizim taşıma sektöründe de akaryakıtın girdisi ekmeğin yapımındaki girdiden daha fazla ve maliyete yansıyan bir unsur olarak kabul edilir. O zaman mazot 6.5-7TL sınırlarındaydı. Bugün 20 TL’ye dayandı. Yarın ne olacağını bilemiyoruz. Bundan çok müştekiyiz.

Akaryakıt giderlerinden dolayı bugün ihalede alınan rakamlar sadece akaryakıtı karşılamıyor. Kontak kapatma niyetinde değiller ama onlarda da bıçak kemiğe dayandı. MEB’den iyileştirme bekliyorduk. Bu akaryakıt zamlarından sonra maliyeti de ekleyip bir para vereceklerdi. Fakat dünkü duyumlarımıza göre onun da takriben yüzde 10 civarlarında olduğunu duyduk. Bunu da arkadaşlar pek alma niyetinde değiller. Yüzde 10 zararı kurtarmaz. Belki işi bırakma niyetindeler hatta kontak kapatmaya kadar giden yoldalar.”

Belirlenecek rakamın bu pazartesi açıklanacağı söyleniyor?

“Bu pazartesi olur bu ileriki günlerde olur. Eğer bu iyileştirme, ihaleyi alanları, taşımayı yapanları kurtarmazsa bunlar belli direnişleri yapacaklar.”

Yüzde 10’luk bir iyileştirmenin yeterli olmayacağını söylüyorsunuz. Beklentiniz nedir?

“Akaryakıta yüzde 150 zam gelmiş, siz bu girdiyi yüzde 10 ile kapatmak istiyorsunuz. Bu mümkün değildir. Bu rakamı taşıma sektörü belki hiç almayacak. Bu beklentimizin çok altındadır.”

Akaryakıt fiyatlarındaki artış şoför esnafını nasıl etkiledi? Ve bu artış durmuyor.

“Bu etkilemeden ziyade bitirdi. Esnaf ve sanatkarımız özellikle taşıma sektöründeki esnafımıza verdiği sözü, imza altına aldığı taahhüdü yerine getirmek zorundadır. Biz de insanız, ailemiz var, ev geçindiriyoruz. Bu para araca yetmiyor. İnsanlar eğer o aldığı aylığın üzerine para eklemezse depoyu dolduramıyorlar, yakıt alamıyorlar. Bunu devletin görmesi lazım. Bugün bir özel otomobilin en iktisatlısı kilometrede 1 TL yakıyor. Bizim minibüslerimiz 3 lira yakıyor. Çünkü kırsal kesimde, dağ yollarında, köy yollarında çalışıyorlar. Her şeye rağmen hizmetlerini kesintisiz yapmaya gayret ediyorlar. Fakat gelinen nokta onları durdurma noktasına getirdi. Büyük sıkıntı var.”

Taşımacılık aslında her yerde değil mi? Her alanda taşımacılık yapıldığı bir gerçek. Bu fiyatlara da yansıyor zaten. Taşımacılıktaki gider kalemindeki artış fiyatlara yüzde kaç yansır?

“Bunun ne kadar yansıyacağı taşıdığı yolcuya ve yüke bağlıdır ama bu hesapları yaparlarken en büyük girdinin petrol olduğunu düşünmeleri lazım. Petrolün de değerinin her gün arttığını görüyorlar. Yani bugün biz bir tarife alıyoruz gerek belediye sınırları içerisindeki yolcu tarifesi gerekse şehirler arasında yük ve yolcuda. Daha uygulamaya koymadan ertesi gün zam geliyor. Şaşkınız bu konuda.

Örnek vereyim ticari taksilerin yolcu taşımacılığında kullandığı taksimetre tarifesi. Belediyelerden, UKOME’lerden biz bunları alıyoruz. Daha uygulamaya geçmeden ikinci bir zam geliyor. Taksimetre ayar ücretleri çok yüksek. 750 TL ile 1250 TL arasında değişiyor. Günlerce bunu yaptıramıyorsunuz, sıra bekliyorsunuz. Bu taksimetreyi yapan servisler çok afaki paralar alıyorlar. Onlara da kalsa ‘biz para kazanmıyoruz’ diyorlar ama 750 TL’nin veya 1000 TL’nin gittiği yer belli değil. Bu rakamlarla biz bu esnaflığı götüremiyoruz artık.”

Plakalarla ilgili de bir sorum olacak. Herkes plaka mı bastırıyor. Plakaların basımı kime ait?

“Plakanın basım yetkisi kanunen Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu’na ve ona bağlı odalara verilmiş. Tabii kaçak plakalarda oluyor. Biz bunların üzerine gidiyoruz. Bu kaçak plaka basıldığı zaman devlete de zarar veriyor. Çünkü biz TŞOF olarak bastığımız her plakanın net gelirinin yüzde 60’ını fona veriyoruz, maliyeye veriyoruz. Bir de plakanın ilk satışında yüzde 18 KDV’sini ödüyoruz. Kaçak basıldığı zaman ne oluyor? Yüzde 18 KDV devlete gitmiyor. Maliyet üzerinden hesaplanan yüzde 60 maliyeye gitmiyor devletin de bunda çok zararı var. Asılında kaçak plakayı imal eden varsa aracına takanda kanunen cezalandırılması lazım. Ama bu yetki ve kontrolü polis yapıyor. Gözden kaçırdığı zaman birçok kişiler bu plakayı yurdun dört bir tarafında kaçak basıyorlar. Biz bunun üzerine gidiyoruz. Bulduğumuz yerlerde savcılardan izin alarak dükkanlarını basıyoruz, kapatıyoruz. Ama yetmiyor bu kaçakçılar devam ediyor.”

Akaryakıt ile ilgili çözüm yolu ne diyorsunuz? Yani devletten beklenti nedir?

“Akaryakıtın zammına biz karşı değiliz bu zam geliyor. Bunu devlet planlama bir şekilde dolar kuruna bağlamış geliyor. Ama biz istediğimizi, yolcu taşımacılığında yük taşımacılığında karşı tarafa yansıtamıyoruz. Bizim sıkıntımız bu. Eğer akaryakıta gelen zamları biz yolcuya veya yüke yansıtırsak ülke durur, kimse araca binmez, kimse yükünü taşıtamaz. Bu sıkıntılarla karşı karşıyayız.

Tabii bu maliyete etki eden bir de paralı yollar ve köprüler var. Düşünün sebze yüklü bir araç Antalya’dan İstanbul’a gidecek. Yol ve köprü gidiş geliş 1500 TL tutuyor. Tabii ki o getirdiği yükün kilogramını etkiliyor. Zaten yakıttan dolayı maliyetler arttı ve arabalar boş duruyor. Bu bakımdan gerek yolcu taşımacılığında gerekse yük taşımacılığında belirli rayiçleri almalıyız ki sektörün tekeri dönsün. Mesela ÖTV’siz yakıt alabiliriz, deniz yollarında yolcu taşıyan vapurlar, kayıklar ÖTV’siz yakıt alıyorlar. Biz de alırsak maliyetler biraz daha düşecek. ÖTV ve KDV bu dönemde kaldırılsın.”

Yorumlar (0)
banner8
12
az bulutlu
banner9
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 36 99
2. Fenerbahçe 36 93
3. Trabzonspor 36 61
4. Başakşehir 36 58
5. Beşiktaş 36 55
6. Kasımpasa 36 52
7. Alanyaspor 36 50
8. Rizespor 36 49
9. Sivasspor 36 48
10. Antalyaspor 36 45
11. A.Demirspor 36 44
12. Samsunspor 36 42
13. Kayserispor 36 41
14. Konyaspor 36 40
15. Ankaragücü 36 39
16. Gaziantep FK 36 38
17. Hatayspor 36 37
18. Karagümrük 36 37
19. Pendikspor 36 36
20. İstanbulspor 36 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 34 75
2. Göztepe 34 70
3. Sakaryaspor 34 60
4. Bodrumspor 34 57
5. Ahlatçı Çorum FK 34 56
6. Kocaelispor 34 55
7. Boluspor 34 53
8. Gençlerbirliği 34 51
9. Bandırmaspor 34 50
10. Erzurumspor 34 44
11. Ümraniye 34 43
12. Manisa FK 34 40
13. Keçiörengücü 34 40
14. Adanaspor 34 39
15. Şanlıurfaspor 34 38
16. Tuzlaspor 34 38
17. Altay 34 10
18. Giresunspor 34 7
Takımlar O P
1. M.City 37 88
2. Arsenal 37 86
3. Liverpool 37 79
4. Aston Villa 37 68
5. Tottenham 37 63
6. Chelsea 37 60
7. Newcastle 37 57
8. M. United 37 57
9. West Ham United 37 52
10. Brighton 37 48
11. Bournemouth 37 48
12. Crystal Palace 37 46
13. Wolves 37 46
14. Fulham 37 44
15. Everton 37 40
16. Brentford 37 39
17. Nottingham Forest 37 29
18. Luton Town 37 26
19. Burnley 37 24
20. Sheffield United 37 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 36 93
2. Barcelona 35 76
3. Girona 36 75
4. Atletico Madrid 36 73
5. Athletic Bilbao 36 62
6. Real Betis 35 55
7. Real Sociedad 35 54
8. Villarreal 36 51
9. Valencia 35 48
10. Getafe 36 43
11. Deportivo Alaves 36 42
12. Sevilla 36 41
13. Osasuna 36 41
14. Rayo Vallecano 36 38
15. Celta Vigo 36 37
16. Las Palmas 35 37
17. Mallorca 36 36
18. Cadiz 36 32
19. Granada 36 21
20. Almeria 35 17