Trafik Sigortası Primlerine Zam

Artan araç ve parça fiyatları sonrasında sigorta maliyetlerinde de artış görüldü. Araç sahipleri bu yükselişin farkındayken, şimdi de eylül ayı itibarıyla yeni bir zam yapılasına karar verildi. Trafik sigortası primlerine Eylül ayından geçerli olmak üzere yüzde 20 zam yapıldı. Aylık artış oranı da yüzde 4,75 olarak belirlendi. Sektör temsilcileri ise zararın 2 milyar lirayı geçtiğini söyledi.

Gündem 13.08.2022, 07:59
Trafik Sigortası Primlerine Zam

Türkiye’de yaşanan yüksek enflasyon, yüksek kur ve yüksek vergi nedeniyle otomobil artık aslanın ağzında. Yeni bir otomobil sahibi olmak gün geçtikçe yok olurken, en ucuzlar için bile 1 milyon liraları konuşmamız an meselesi. Öte yandan bunun parça fiyatlarına da etkisi yüksek oldu. En ufak bir arızanın veya kazanın bile maliyeti 5-10 bin liralardan başladığı görülürken, şimdi sigorta şirketleri de ‘zarar ettik’ diyerek zam istiyordu. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından Resmi Gazete’nin dünkü sayısında yayımlanan ve karayolları motorlu araçlar zorunlu mali sorumluluk sigortasında tarife uygulama esasları hakkında yönetmelikte değişiklikler yapan yönetmelik bunun yanı sıra zorunlu trafik sigortası azami prim oranlarında artış öngörülürken, hasarsızlık prim indirim oranları ise düşürüldü.

Düzenlemeye göre, zorunlu trafik sigortasında poliçe düzenlemekten kaçındığı tespit edilen sigorta şirketlerinin, belirlenen sigorta branşlarında veya tüm sigorta branşlarında poliçe düzenleme ve yenileme yetkisi 3 günden az 30 günden fazla olmamak üzere geçici olarak durdurulabilecek. Kaçınmanın devam etmesi halinde SEDDK kararına istinaden bu süreler iki katına kadar arttırılabilecek veya diğer tedbirler uygulanabilecek. SEDDK, poliçe düzenlemekten kaçındığı tespit edilen sigorta şirketlerini ve alınan tedbir kararını, ilgili Cumhurbaşkanlığı kararnamesine dayanarak resmî internet sitesinde ilan edebilecek. Yönetmeliğin geçici 11. maddesinde yapılan değişiklikle, azami prim tutarları, bir önceki ayın azami prim tutarları üzerinden 2022 yılı Eylül ayından itibaren aylık azami yüzde 4,75 artırılacak.

Eylül ayı başından itibaren geçerli olmak üzere azami primler; Ağustos ayında uygulanan araç grubu bazında 4’üncü basamak azami primlerine; taksi, minibüs, koltuk adedine göre otobüsler, kamyon ve çekici araç gruplarında yüzde 10, diğer araç gruplarında yüzde 20 eklenerek uygulanacak. SEDDK bu kapsamda araç grubu kullanım türüne göre uygulanacak azami prim artırım tablosunu uygulamaya koydu. Tabloya göre otomobil, kamyonet, motosiklet, traktör, minibüs, kamyon, otobüs, taksi ve özel amaçlı araçlar için özel kullanım azami prim artırım oranı sıfır olarak belirtilirken tüzel kullanım azami prim artırım oranı; otomobil ve kamyonette yüzde 20’ye, motosiklette yüzde 25’e kadar çıkabilecek. Tablo kapsamında ayrıca, özel kullanım azami prim artırım oranı; çekiciler için yüzde 2,50, iş makineleri için yüzde 7,50, römorklar için yüzde 25, tankerler için de yüzde 10 olarak tespit edildi.

Hasarsızlık indirimi düşürüldü

Yönetmeliğin eklerinde yer alan ve hasarsızlık durumunda prim indirimi oranlarını belirleyen tabloda yapılan düzenlemeyle bu kapsamdaki prim oranları düşürüldü. Buna göre prim indirim oranları; 7. basamak için yüzde 45’ten yüzde 42’ye, 6. basamak için yüzde 30’dan yüzde 22’ye, 5. basamak için yüzde 15’ten yüzde 10 düşürülürken, hasar sebebiyle prim artırım oranlarında da düzenleme yapıldı. Düzenlenecek poliçelerde hasar sebebiyle ödenecek prim artırım oranları; 3. basamak için yüzde 50’den yüzde 45’e, 2. basamak için yüzde 100’den yüzde 90’a 1. basamak için yüzde 150’den yüzde 135’e düşürüldü. Düzenlemeler 1 Eylül’de yürürlüğe girecek.

Yedek parça maliyetleri hızla artıyor

Sigorta Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı Mehmet Akif Eroğlu, 1 Eylül’de yürürlüğe girecek düzenlemeye ilişkin Bloomberg HT’ye değerlendirmelerde bulundu. Eroğlu, son dönemde kur ve enflasyon ile artan maliyetin primlere yansıtılması zorunluluğu doğduğunu belirterek, sigorta şirketlerinin yazdığı zararı önlemek amacıyla maliyetlerin belli bir oranda primlere yansıtıldığını dile getirdi. Yedek parça kaynaklı maliyetlerin hızla arttığını, asgari ücrete yapılan yüzde 35’lik artışla da sigorta şirketlerinin ödediği hasar miktarlarının yükseldiğini ifade eden Eroğlu, sigorta şirketlerinin de fedakârlık yaptığını, bu artışların bire bir değil ortalama yüzde 18 oranında primlere yansıtıldığını belirtti.

‘Zorunlu trafik kârlı bir iş değil’

Mehmet Akif Eroğlu şöyle devam etti: “Resmi Gazete’de yayımlanan fiyat ve diğer düzenlemeler 25 milyon araç sahibini ilgilendiriyor. Zorunlu trafik sigortasında sigorta şirketleri bu ürünleri satmak, karayollarında araç kullananlar da almak zorunda. Karayollarındaki trafikte üçüncü şahıslara verilen zararlara ilişkin mali sorumluluk sigortası ile sigorta şirketleri sattıkları ürünle üçüncü şahıslara verilen zararlardan 10 yıl boyunca sorumlu oluyorlar. Kârlı bir branş değil. Otorite bu branşı, motorlu araç sahipleri için çok maliyet oluşturmayacak şekilde, sigorta şirketlerine de zarar oluşturmayacak şekilde fiyatlamak ister. Amaç kârlılık ile bu branşın devamını sağlamak. Şimdi hızlı enflasyon oldu. Son dönemde bazı sigorta şirketleri maliyeti karşılayamıyor.

‘2 milyar liralık zarar oluştu’

“2 milyarlık liralık bir zarar oluştu. Bilanço kârları negatife dönüştü. Sürdürülebilirlik sağlamak durumundayız” diyen Eroğlu “Primleri sigorta şirketlerinin zarar etmeyeceği ama aynı zamanda poliçe alan kişinin de ödeyebileceği bir miktarda tutmaya çalıştık. Şirketlerin ödediği yaklaşık 16 milyar liralık bir tazminat söz konusu. Bunun 9 milyar liralık kısmı maddi, yani yedek parça, 6 milyar liralık kısmı da işçilikten geliyor. Yüzde 70’e yüzde 30 gibi bir oran söz konusu. Asgari ücretteki artışın tamamını yansıtmayacak şekilde bir düzenleme yapıldı. Sigorta şirketleri ellerini taşın altın koydu” dedi.

Yorumlar (0)
banner8
12
az bulutlu
banner9
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 33 86
3. Trabzonspor 33 55
4. Beşiktaş 33 51
5. Başakşehir 33 49
6. Rizespor 33 48
7. Kasımpasa 33 46
8. Antalyaspor 33 45
9. Alanyaspor 33 45
10. Sivasspor 33 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Samsunspor 33 39
13. Ankaragücü 33 37
14. Kayserispor 33 37
15. Konyaspor 33 36
16. Gaziantep FK 33 34
17. Hatayspor 33 33
18. Karagümrük 33 33
19. Pendikspor 33 30
20. İstanbulspor 33 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 31 69
2. Göztepe 31 63
3. Ahlatçı Çorum FK 31 55
4. Sakaryaspor 31 54
5. Bodrumspor 31 52
6. Kocaelispor 31 52
7. Bandırmaspor 31 47
8. Boluspor 31 47
9. Gençlerbirliği 31 47
10. Erzurumspor 31 42
11. Ümraniye 31 37
12. Manisa FK 31 36
13. Keçiörengücü 31 36
14. Şanlıurfaspor 31 34
15. Tuzlaspor 31 33
16. Adanaspor 31 32
17. Altay 31 15
18. Giresunspor 31 7
Takımlar O P
1. Arsenal 34 77
2. M.City 33 76
3. Liverpool 34 74
4. Aston Villa 34 66
5. Tottenham 32 60
6. M. United 33 53
7. Newcastle 33 50
8. West Ham United 34 48
9. Chelsea 32 47
10. Bournemouth 34 45
11. Brighton 33 44
12. Wolves 34 43
13. Fulham 34 42
14. Crystal Palace 34 39
15. Brentford 34 35
16. Everton 34 33
17. Nottingham Forest 34 26
18. Luton Town 34 25
19. Burnley 34 23
20. Sheffield United 34 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Barcelona 32 70
3. Girona 32 68
4. Atletico Madrid 32 61
5. Athletic Bilbao 32 58
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 32 48
8. Valencia 32 47
9. Villarreal 32 42
10. Getafe 32 40
11. Osasuna 32 39
12. Sevilla 32 37
13. Las Palmas 32 38
14. Deportivo Alaves 32 35
15. Rayo Vallecano 32 34
16. Mallorca 32 31
17. Celta Vigo 32 31
18. Cadiz 32 25
19. Granada 32 18
20. Almeria 32 14