İşte TBMM Tutanaklarından 'Metro' Tartışması

TBMM Plan Bütçe Komisyonu’nda görüşülen torba yasa teklifine son anda eklenen madde ile İstanbul Havalimanı ve Sabiha Gökçen Havalimanı metroları dahil olmak üzere inşaatı devam eden ve henüz belediyelere devri yapılmayan tüm metroları Ulaştırma Bakanlığı’nın işletmesinin önü açıldı.

Gündem 17.04.2022, 22:30 17.04.2022, 19:35
İşte TBMM Tutanaklarından 'Metro' Tartışması

Muhalefetin itirazlara rağmen kabul edilen önergenin görüşmeleri sırasında CHP’li vekillerin karşı çıkışları tutanaklara şöyle yansıdı:

CHP Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu:
Burada partili Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılmış bir yüzde 5 uygulamasıyla Cumhuriyet Halk Partili belediyelerden intikam alınmakta ancak esas intikam, o yörede yaşayan, o ilde yaşayan vatandaşlardan alınmakta çünkü örneğin Antalya Büyükşehir Belediyesinden bugüne kadar alınan para 220 milyon, geriye kalan 160 milyon liralık bir ödeme böyle devam ettiği takdirde aşağı yukarı yedi, sekiz ay gibi bir süre sonrasında bitecek. Hani nerede Bakanın söylediği gibi yüz aylık ödeme? Şimdi, sonuç itibarıyla değerli arkadaşlar, burada, Antalya Büyükşehir Belediyesi, Ankara Büyükşehir Belediyesi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi gibi belediyelerden kesilen bu ciddi büyük paralarla o yöre halkı, örneğin Antalya halkı, bu paralar yüzünden eksik hizmet almakta. Yani siz, Cumhuriyet Halk Partili belediyeleri cezalandıracağız zannederken esas halkı cezalandırmaktasınız. 

CHP Antalya Milletvekili Cavit Arı
Buradaki yüzde 5’lik uygulama işin kanuna uygun hâle getirilmesinden öte Cumhuriyet Halk Partili belediyelerden bu yöntemle kaynakların kesilmesi sonucu doğuracaktır. En azından bu oranın yüzde 1’e çekilmesi gerektiğini ifade ediyorum. 
 
CHP Konya Milletvekili Abdüllatif Şener:
Burada, daha önce yapılan bir düzenlemenin Anayasa Mahkemesi tarafından iptali var. Yani Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapımı tamamlanarak büyükşehir belediyelerine devredilen metro projeleri için merkezî yönetim bütçesinden harcanan tutarların belediyelerden nasıl tahsil edileceğiyle ilgili bir kanun hükmünde kararnameyle düzenleme yapılmış, burada usul ve esasları belirleme yetkisi Cumhurbaşkanına verilmiş ve Anayasa Mahkemesi de “Cumhurbaşkanın a usul ve esasları belirleme yetkisi verilemez.” diye iptal etmiş. Şimdi, bu düzenlemeyle bu kesilecek payların, belediyelerin vergi gelirlerinden aldığı paylardan kesilecek miktarın yüzde 5’i aşmayacağı şeklinde bir düzenleme yapılmaktadır ki bu Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçesini karşılamamaktadır. Sorun sadece ne kadar kesileceğiyle ilgili değil, Cumhurbaşkanına verilen yetki sınırı belli olmadığı gerekçesiyle iptal edilmiş. 
Bir kere, bu iş başlangıçta yapılırken ve proje belediyeye devredilirken belediye ve merkezî yönetim arasında yani Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanlığı ile ilgili belediye arasında bir sözleşme yapılmış olması lazım. Bu sözleşmelerde bütün devir işlemlerinin ayrıntıları, karşılıklı yükümlülüklerin de belirlenmiş olması lazım; bütün sözleşmelerin ana unsurlarından biridir bu. Bunlar yer almadan bir sözleşmenin yapılmış olması mümkün değil, bir sözleşme yapılmadan da belediyeye devredilmiş olması mümkün değil. Burada asıl olan şeyin belediye ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı arasındaki sözleşme hükümleri olması lazım. Bunu bir tarafa bırakıp da yeni bir kanun çıkarıp veya kanun hükmünde kararname çıkarıp “Bu iş şöyle olacak.” diye sözleşme hükümlerinin değiştirilmesi zaten doğru bir şey değildir. Onun için bu, maksadı karşılayacak nitelikte değil ama bundan da öte iktidar millet vekilleri, Cemal Öztürk Bey, ilk imza sahibi olarak bir önerge vermiş, “Bazı durumlarda bu işletme hakkını merkezî yönetim üstlenir ve biz işletiriz; belediye işletemez.” diyor Hükûmet. “Bu takdirde de vergi gelirlerinden kesintiyi yapmayız.” diyor. Yani böyle tek taraflı merkezî yönetimle “Biz de yasama yetkisine sahibiz, Mecliste çoğunluk biziz, bütün sözleşme şartlarını bozarız, tek yanlı yeni sözleşme niteliğinde kanun çıkarırız, buna göre de her şeyi belirleriz.” derseniz bu yasama faaliyeti olmaz arkadaşlar. İdarenin taleplerine uygun olarak sözleşme hükümlerinin bozulması anlamına gelir.

CHP İstanbul Milletvekili Emine Gülizar Emecan
Düzenlemeye baktığımız zaman bundan sonraki süreçte büyükşehirlerde yapılacak olan raylı sistemlerin ister belediye yapsın ister Bakanlık yapsın eskiden bir protokolle bakanlık yapmış olsa da maliyetini üstlenmiş olsa da işletmesini belediyeye devrediyordu, bundan sonra artık belediyeye kesinlikle devretmeyeceğini, bağımsız olan, özellikle bu bağımsız hatların işletmesini tamamen kendisinin üstleneceğini gösteriyor. Bu konuda da Cumhurbaşkanına yetki veriyor.
Bunun getirisi ne olacak size? Ulaştırma Bakanlığı tabii bu açmış olduğu, işletmiş olduğu hatlara bir “U” tabelası asmış olacak, böyle bir avantajınız olacak. Biraz da bunun için belki getiriliyor bu ama asıl problemi şehirde yaşayanlar yaşayacak arkadaşlar; bu -bütün projeleri Bakanlığın üzerine almak - doğru bir uygu lama değil bakın. Maddenin düzenlemesi zaten yanlıştı, bu getirdiğiniz daha da yanlış. Şimdi, projelerin, uygulamaların, işletmelerin Bakanlığın üzerine alınmasının bir kere yerel yönetimlerin ulaşım planlamalarının ve yürütmelerinin artık koordine içerisinde, bakanlıkla koordine içerisinde yapılamayacağını gösteriyor. Başka zararları da var bunun, nedir? Şimdi “entegrasyonun sağlanması” diye bir şey var, nedir bu hatlar arasında? İşte bilet entegrasyonunun sağlanması, hat entegrasyonunun sağlanması ve tarife entegrasyonunun sağlanması. Şimdi bir şehir düşünün, hatların raylı sistemlerin işletmesinin bir kısmını Bakanlık yapıyor, bir kısmını büyük şehir belediyesi yapıyor.  Şimdi bu sistemler arasında ne kadar entegrasyon olabilir acaba?

CHP Antalya Milletvekili Cavit Arı: 
Partili bir Cumhurbaşkanının olduğu bir dönemde, ortamda sonuçta belediyeler arasında bir ayrım yapılma ihtimali çok yüksek. O nedenle bu önergeyle bağlantılı olarak şunu söyleyeyim: 
“Belediyelerin talebiyle… ” diye bir bölümü buraya eklemek lazım, belediyenin eğe r talebi olursa Cumhurbaşkanının kabulüyle bu dediğimiz devir yapılabilir. İkinci konu, bu kanun çıktıktan sonra yapılacak olan, açılacak olan, bitirilecek olan tesislerle ilgili bu düzenleme . Peki, geçmişte olanlar ne olacak? Devri yapılmış da geri alsınlar, Antalya’daki şu an borca batık olan yeri geri alsın , bu güne kadar da ödenmiş olunan 220 milyon lirayı da Bakanlık Antalya Büyükşehir Belediyesine iade etsin. 

Yorumlar (0)
banner8
12
az bulutlu
banner9
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 34 58
4. Başakşehir 34 52
5. Beşiktaş 34 51
6. Kasımpasa 34 49
7. Rizespor 34 49
8. Alanyaspor 34 48
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 34 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Kayserispor 34 40
13. Samsunspor 34 39
14. Ankaragücü 34 38
15. Karagümrük 34 36
16. Konyaspor 34 36
17. Gaziantep FK 34 34
18. Hatayspor 34 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 34 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 32 72
2. Göztepe 32 66
3. Sakaryaspor 32 57
4. Kocaelispor 32 55
5. Ahlatçı Çorum FK 32 55
6. Bodrumspor 32 53
7. Boluspor 32 50
8. Bandırmaspor 32 47
9. Gençlerbirliği 32 47
10. Erzurumspor 32 44
11. Keçiörengücü 32 39
12. Manisa FK 32 37
13. Ümraniye 32 37
14. Şanlıurfaspor 32 34
15. Tuzlaspor 32 34
16. Adanaspor 32 33
17. Altay 32 15
18. Giresunspor 32 7
Takımlar O P
1. Arsenal 35 80
2. M.City 34 79
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 67
5. Tottenham 33 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. West Ham United 35 49
9. Chelsea 33 48
10. Bournemouth 35 48
11. Wolves 35 46
12. Brighton 34 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 35 36
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 35 26
18. Luton Town 35 25
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Barcelona 33 73
3. Girona 33 71
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 33 58
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 33 49
8. Valencia 33 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 33 43
11. Osasuna 33 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 33 38
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 33 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 33 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14