Eğitim İş Genel Başkanı Özbay: Eğitimin Adı Var Kendisi Yok

Eğitim İş Sendikası, Öğretmenlik Meslek Kanunu ve kariyer basamaklarına ilişkin, akademisyenlerle birlikte hazırladığı raporu yayınladı. Eğitim İş Genel Başkanı Kadem Özbay, “Öğretmen, bugün aldığı maaşıyla ev kirasını ödeyemez durumda. Sözde bu Meslek Kanunu, öğretmenin özlük haklarıyla ilgili hiçbir iyileştirme içermezken mevcut haklarını da geriye götüren, hatta bu iktidar döneminde de en çok konuşulan değerler eğitimi var ya bunu da yerle bir eden bir şey. Bu ülkede yaşadığımız tabloda eğitimin adı var, kendisi yok. Ama Bakan’ın, Bakanlığın reklamı var” dedi.

Eğitim 24.04.2023, 21:50
Eğitim İş Genel Başkanı Özbay: Eğitimin Adı Var Kendisi Yok

Eğitim İş, Öğretmenlik Meslek Kanunu ve bu kanunla getirilen kariyer basamaklarına ilişkin, akademisyenlerin desteğiyle bir rapor hazırladı. Rapor, bugün Ankara’daki Çankaya Yaşar Kemal Kültür Merkezi’nde düzenlenen toplantıda kamuoyuna duyuruldu.

BU ÜLKEDE YAŞADIĞIMIZ TABLODA EĞİTİMİN ADI VAR, KENDİSİ YOK”

Toplantının açış konuşmasını yapan Eğitim İş Genel Başkanı Kadem Özbay, şunları söyledi:

“Öğretmenlerin gerçek derdi ne? Öğretmenlerin gerçek derdi, geçim. Öğretmenlerin gerçek derdi, mesleki itibarları. Öğretmenlik Meslek Kanunu adı ama öğretmenin kendisi yok. Öğretmenin derdini dert edinen bir anlayış yok. Öğretmen, bugün aldığı maaşıyla ev kirasını ödeyemez durumda. Sözde bu Meslek Kanunu, öğretmenin özlük haklarıyla ilgili hiçbir iyileştirme içermezken mevcut haklarını da geriye götüren, hatta bu iktidar döneminde de en çok konuşulan değerler eğitimi var ya bunu da yerle bir eden bir şey. Bu ülkede yaşadığımız tabloda eğitimin adı var, kendisi yok. Ama Bakan’ın, Bakanlığın reklamı var.

Bu ülkede devlet okullarında bile eğitim, satın alınabilir bir hizmet haline dönüşmüş. Eğer sizin mahallenizdeki okula bu ülkeyi yönetenlerin çocukları gitmiyorsa işte gerçek orada. Bu Meslek Kanunu, yalnızca öğretmenleri kariyer basamakları üzerinden… ‘Daha fazla para alırsınız’… Tek amaç bu değil. Bu, aynı zamanda örgütlenme hakkına da bir saldırı. Yürütmeye yetkiler de veriliyor. Disiplin yetkisi veriliyor. Açıkçası bu kanunla çözülen bir sonunu yok öğrenmenin, hatta mevcut haklarını de kaybediyor.”

“ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU, BİR KOT KANUN OLMA ÖZELLİĞİ GÖSTERMİYOR”

Hacettepe Üniversitesi’nde araştırma görevlisi olan Aynur Demirli de Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun bir kot kanun olma özelliği göstermediğini belirterek, “Aslında gerekçesinde böyle bir iddia var. Fakat bu iddiayı karşılamıyor. Çünkü öğretmenler hâlâ diğer pek çok yasada mevcut düzenlemeyle bağlılar. Bu alanı baştan sona doğru düzenleyen bir kanun iddiasını kesinlikle karşılayan bir kanun değil. Türkiye’deki meslek kanunu yapım gereği değerlendirildiğinde ÖMK’nın bir meslek kanunu olarak değerlendirilmesi oldukça zor görünüyor” dedi.

Ankara Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ahmet Yıldız, Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’in ÖMK ile ilgili yazısını eleştirerek şunları söyledi:

“‘Sorunun kaynağı okullar arası eşitsizlik değil, derin nitelik farkları değil, ailelerin sınıfsal kompozisyonlarına göre farklılaşan sınıflar ve okullar değil.’ Peki neymiş? Kendi sorumluluk alanındaki öğretmen yetiştirme sistemiymiş. Burada sorunun kaynağının, öğretmen yetiştirme sisteminden çok, son yıllarda derinleşen okullar arasındaki nitelik farkı olduğu çok açıktır. Deneyimli öğretmenlerin de çoğunlukla daha iyi koşullardaki okullarda görev yaptığını biliyoruz. Başka bir deyişle deneyimli öğretmenlerin görev yaptığı okullar, daha donanımlı, ulaşım açısından daha elverişli, öğrencilerinin kültürel, sosyal sermayelerinin daha güçlü olduğu okullar. Dolayısıyla yanıtlanması gereken soru şudur bizce, sorulması gereken soru şudur; öğretmenler deneyimli oldukları için mi bazı okullarda öğrenci başarısı artmaktadır, yoksa donanımlı, avantajlı okullarda mı deneyimli öğretmenler görev yapmaktadır? 

“YANİ ÖĞRENCİNİN SOSYO-EKONOMİK DURUMU YÜKSELDİKÇE PUANI DA YÜKSELİYOR”

Yani öğrencinin sosyoekonomik durumu yükseldikçe puanı da yükseliyor. Kısacası okula yorgun ve aç gelen öğrencilerin bulunduğu okulları diğer avantajlı okullarla başarı puanı açısından karşılaştırıp sorunu öğretmenlerin deneyimsizliğine bağlamanın ne kadar isabetli bir tespit olduğu tartışmalıdır.”

“TÜM DÜNYADA ÖĞRETMEN MOTİVASYON KRİZİNDEN SÖZ ETMEK MÜMKÜN”

Ankara Üniversitesi Öğretim Görevlisi Nurcan Korkmaz, “Tüm dünyada öğretmen motivasyon krizinden söz etmek mümkün. Başarılı öğrenciler, öğretmenliğe girmek istemiyor. Öğretmen olmuş olan, çok çalışan öğretmenler de meslekte kalmak istemiyor. Ya bir şekilde idari pozisyona geçip öğretmenlikten ayrılıyorlar ya da akademiye geçiyorlar, okul dışında denetçilik gibi alanlara kayıyorlar” dedi.

Yorumlar (0)
banner8
12
az bulutlu
banner9
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 36 99
2. Fenerbahçe 36 93
3. Trabzonspor 36 61
4. Başakşehir 36 58
5. Beşiktaş 36 55
6. Kasımpasa 36 52
7. Sivasspor 37 51
8. Alanyaspor 36 50
9. Rizespor 36 49
10. Antalyaspor 37 48
11. A.Demirspor 37 44
12. Samsunspor 36 42
13. Kayserispor 36 41
14. Konyaspor 36 40
15. Ankaragücü 36 39
16. Gaziantep FK 36 38
17. Hatayspor 36 37
18. Karagümrük 36 37
19. Pendikspor 36 36
20. İstanbulspor 37 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 34 75
2. Göztepe 34 70
3. Sakaryaspor 34 60
4. Bodrumspor 34 57
5. Ahlatçı Çorum FK 34 56
6. Kocaelispor 34 55
7. Boluspor 34 53
8. Gençlerbirliği 34 51
9. Bandırmaspor 34 50
10. Erzurumspor 34 44
11. Ümraniye 34 43
12. Manisa FK 34 40
13. Keçiörengücü 34 40
14. Adanaspor 34 39
15. Şanlıurfaspor 34 38
16. Tuzlaspor 34 38
17. Altay 34 10
18. Giresunspor 34 7
Takımlar O P
1. M.City 37 88
2. Arsenal 37 86
3. Liverpool 37 79
4. Aston Villa 37 68
5. Tottenham 37 63
6. Chelsea 37 60
7. Newcastle 37 57
8. M. United 37 57
9. West Ham United 37 52
10. Brighton 37 48
11. Bournemouth 37 48
12. Crystal Palace 37 46
13. Wolves 37 46
14. Fulham 37 44
15. Everton 37 40
16. Brentford 37 39
17. Nottingham Forest 37 29
18. Luton Town 37 26
19. Burnley 37 24
20. Sheffield United 37 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 36 93
2. Barcelona 36 79
3. Girona 36 75
4. Atletico Madrid 36 73
5. Athletic Bilbao 36 62
6. Real Sociedad 36 57
7. Real Betis 36 56
8. Villarreal 36 51
9. Valencia 36 48
10. Getafe 36 43
11. Deportivo Alaves 36 42
12. Sevilla 36 41
13. Osasuna 36 41
14. Las Palmas 36 38
15. Rayo Vallecano 36 38
16. Celta Vigo 36 37
17. Mallorca 36 36
18. Cadiz 36 32
19. Granada 36 21
20. Almeria 36 17