Ankara'daki YHT Faciasına Davet Çıkaran İhmal Ortaya Çıktı

Ankara'da 9 kişinin öldüğü yüksek hızlı tren kazasında TCDD yönetiminin ihmallerini gösteren yeni bilgiler ortaya çıktı. Buna göre, trenin 50 kilometre olan hız sınırı kazadan 4 gün önce 110 kilometreye çıkarıldı.

Ankara 18.01.2022, 23:34
Ankara'daki YHT Faciasına Davet Çıkaran İhmal Ortaya Çıktı

DW Türkçe'den Alican Uludağ'ın haberine göre, Ankara'da 4 yıl önce 9 kişinin hayatını kaybettiği yüksek hızlı tren kazasına ilişkin dava dosyasına TCDD'nin ihmalini ortaya koyan yeni bir delil girdi. Trenin kara kutusu üzerinde inceleme yapan bilirkişiler, kaza öncesinde trenin 120 kilometre hıza çıktığını saptadı. Oysa Avrupa Tren Kontrol Sistemi'ne (ETCS) göre, kazanın yaşandığı hatta trenin maksimum 50 km hız yapması gerekiyordu. TCDD'nin, kazadan 4 gün önce hız limitlerini değiştirerek, maksimum hızı 110 kilometreye çıkardığı ortaya çıktı.

13 Aralık 2018 tarihinde yaşanan YHT tren kazasına ilişkin davada, trenin kara kutusu üzerindeki bilirkişi incelemesi tamamlandı. Ankara 30. Ağır Ceza Mahkemesi'nde süren davanın dosyasına giren raporda, tren makinistinin 06.15'te treni açtığı ve Avrupa Tren Kontrol Sistemi'ne (ETCS) tren bilgilerini girdiği ifade edildi.

Makinistin daha sonra ETCS sistemini "makinist sorumlu" modda başlattığı kaydedilen raporda, Avrupa Tren Kontrol Sistemi'ne göre bu modda verilen maksimum hız limiti 50 km olmasına karşın, makinistin hız limitini saat 06.17'de 120 km'ye çıkarttığı anlatıldı.

50 KM YERİNE 120 KM HIZ

Rapora göre, 117 km hızla ilerleyen ve yanlış hatta giren makinist, saat 06.36'da karşıdan gelen kılavuz treni görünce acil durum frenini devreye soktu. Trenin hızı 10 saniye içerisinde 87 km'ye kadar düşse de bu durum kılavuz trenle çarpışmasını engelleyemedi. Trenin hız bilgisi de burada kesildi.

TCDD HIZ SINIRINI DEĞİŞTİRMİŞ

Kazada hayatını kaybeden makinistin hız sınırını 120 km'ye çıkarmasının arkasında ise TCDD'nin kazadan 4 gün önce yayımladığı bir emir olduğu anlaşıldı. 9 Aralık 2018 tarihli yeni tren hareket çizelgesiyle YHT'lerin Ankara Garı'ndan Eryaman YHT Garı'na gelirken çıkabilecekleri hız limiti 110 km yapıldı. Makinistler, trenleri bu çizelge uyarınca kullanmaya başladı. Avrupa Tren Kontrol Sistemi'ne göre yüksek hızlı trenler Eryaman Garı'ndan 50 km hızla gitmesi gerekiyordu. Bu emirden yalnızca 4 gün sonra 13 Aralık 2018'de Marşandiz istasyonunda 9 kişinin öldüğü kaza meydana geldi.

TCDD YÖNETİMİNİN İHMALLERİ

Ankara-Konya seferini yapan YHT, 13 Aralık 2018 tarihinde Marşandiz İstasyonu'na geldiği sırada yanlış tren hattına girerek karşı yoldan gelen kılavuz trenle çarpışmıştı. Kaza sonucunda 3'ü makinist olmak üzere toplam 9 kişi hayatını kaybetmiş, 107 kişi yaralanmıştı. Olayın ardından kazaya ilişkin birçok ihmaller saptanmıştı. Buna göre, kazanın yaşandığı tren hattı, sinyalizasyon sistemi kurulmadan yerel seçimler öncesinde hizmete açılmıştı. Sinyalizasyon olmadığı için de makas tanzimi elle yapılıyordu. Davada sanık yapılan makasçının da yeterli eğitim almadan Ankara'da görevlendirildiği ortaya çıkmıştı.

Diğer yandan yine kazadan 4 gün önce trenlerin manevra planları TCDD tarafından değiştirilmişti. O tarihe kadar Ankara Garı'nın doğusunda manevra yapılırken, 9 Aralık 2018 tarihinden itibaren manevralar doğudan batıya alınmıştı.

Kazaya ilişkin alt düzey bazı TCDD yöneticilerinin de arasında bulunduğu 10 kişi hakkında dava açılmıştı. Bilirkişi raporunda kusurlu bulunan dönemin TCDD Genel Müdürü İsa Apaydın, sonraki Genel Müdür Ali İhsan Uygun ve yardımcısı İsmail Çağlar hakkında ise Ulaştırma Bakanlığı tarafından soruşturma izni verilmemişti. Dava halen Ankara 30. Ağır Ceza Mahkemesi'nde sürüyor.

Yorumlar (0)
banner8
banner9
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 34 58
4. Başakşehir 34 52
5. Beşiktaş 34 51
6. Kasımpasa 34 49
7. Rizespor 34 49
8. Alanyaspor 34 48
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 34 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Kayserispor 34 40
13. Samsunspor 34 39
14. Ankaragücü 34 38
15. Karagümrük 34 36
16. Konyaspor 34 36
17. Gaziantep FK 34 34
18. Hatayspor 34 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 34 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 32 72
2. Göztepe 32 66
3. Sakaryaspor 32 57
4. Kocaelispor 32 55
5. Ahlatçı Çorum FK 32 55
6. Bodrumspor 32 53
7. Boluspor 32 50
8. Bandırmaspor 32 47
9. Gençlerbirliği 32 47
10. Erzurumspor 32 44
11. Keçiörengücü 32 39
12. Manisa FK 32 37
13. Ümraniye 32 37
14. Şanlıurfaspor 32 34
15. Tuzlaspor 32 34
16. Adanaspor 32 33
17. Altay 32 15
18. Giresunspor 32 7
Takımlar O P
1. Arsenal 35 80
2. M.City 34 79
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 67
5. Tottenham 34 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. Chelsea 34 51
9. West Ham United 35 49
10. Bournemouth 35 48
11. Wolves 35 46
12. Brighton 34 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 35 36
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 35 26
18. Luton Town 35 25
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Barcelona 33 73
3. Girona 33 71
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 33 58
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 33 49
8. Valencia 33 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 33 43
11. Osasuna 33 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 33 38
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 33 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 33 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14